Ontstaan Twitter
Twitter begon als een proefproject binnen een bedrijf dat Obvious Corp heette. De directeur liet
werknemers met nieuwe ideeën komen. Jack Dorsey en Noah Glassin kwamen met een idee waarbij mensen met een soort van sms bericht een status update konden schrijven en dat het op de website terecht zou komen. Mensen konden die berichten dan zien en beantwoorden. De directeur was er in eerste instantie nog niet enthousiast over, maar liet het project toch verder ontwikkelen. In 2006 ging Twitter online. Inmiddels is Twitter één van de grootste social media wereldwijd met miljoenen gebruikers per dag. Veel bedrijven zetten Twitter in als marketing instrument.
Verdienmodel Twitter
Promoted Tweets (advertenties)
Twitter genereert omzet door middel van zoekadvertenties. Deze dienst van Twitter heet ‘’Promoted Tweets’’. Advertenties worden vertoond wanneer er door gebruikers zoekwoorden invoert die zijn ingekocht door adverteerders. Twitter meet wel welke advertenties wel of niet aanslaan. De advertentie wordt vertoond dat lijkt op een tweet. Het bericht kan geretweet worden of beantwoordt en in een lijst van favoriete berichten plaatsen. Er wordt maar één bericht getoond per zoekresultaat.
Twitter analytics (data)
Twitter heeft een eigen tool ontwikkeld, Twitter Analytics. Hiermee kunnen gebruikers veel data van hun account raadplegen. Zo kan er bijv. worden gezien welke tweet het meeste geretweet wordt en bij welke tweet gebruikers het meeste stoppen met volgen, maar ook om te zien welke twitteraars het meest invloedrijk zijn onder gebruikers. Naast analytics gaat Twitter samen met partner Gnip toegang tot de Twitter data stream verkopen.
Twitter heeft naast Gnip ook met andere bedrijven partnerships. Bedrijven zoals Microsoft, Yahoo, Google en Bing hebben toegang tot de data van Twitter. Het doel hiervan is om Twitter data beschikbaar te stellen, zodat zij er trends mee kunnen waarnemen.
Bronnen
Essers, L. (2010, 13 april). Twitter komt eindelijk met verdienmodel. Geraadpleegd op 28 september, 2014, op http://webwereld.nl/e-commerce/43814-twitter-komt-eindelijk-met-verdienmodel
Boer, J. De. (2013, 4 oktober). Twitter naar de beurs: hoe geloofwaardig is verdienmodel eigenlijk? Geraadpleegd op 28 september, 2014, op http://www.z24.nl/ondernemen/twitter-naar-de-beurs-hoe-geloofwaardig-is-verdienmodel-eigenlijk-386281
twitter komt met eigen analytics en nieuw verdienmodel. (z.j.). Geraadpleegd op 28 september, 2014, op http://www.webmasterstart.nl/webmaster-nieuws/twitter-komt-met-eigen-analytics-en-nieuw-verdienmodel.html
Nieuwe cijfers over wereldwijde gebruik Twitter. (2013, 7 november). Geraadpleegd op 28 september, 2014, op http://twittermania.nl/2013/11/nieuwe-cijfers-wereldwijde-gebruik-twitter/
Oosterveer, D. (2014, 13 maart). De laatste cijfers van het socialmediagebruik in Nederland. Geraadpleegd op 28 september, 2014, op http://www.marketingfacts.nl/berichten/socialmediagebruik-in-nederland-update-maart-2014
Leur, S. Van. (2013, 7 november). Ontstaansgeschiedenis van Twitter. Geraadpleegd op 28 september, 2014, op http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/economie/ontstaansgeschiedenis-van-twitter/